poniedziałek, 30 grudnia 2013

Vasilopita

Nowy rok bieży..Na zakończenie 2013 roku postanowiłam wykonać Vasilopite. Tak na dobrą wróżbę! To tradycyjne greckie ciasto pieczone jest właśnie w Sylwestra. Zwane inaczej jest ciastem św. Bazylego, który będąc biskupem Cezarei rozdawał ubogim słodki wypiek, z ukrytymi wewnątrz monetami. W rocznicę jego śmierci, 1 stycznia ciasto pojawia się niemalże w każdym greckim domu. Zatem do dzieła!



Zaczynamy od ucierania miękkiego masła (175g) z cukrem (330g).
Następnie dodajemy 4 żółtka i dalej miksujemy..
W między czasie dodajemy startą skórkę z jednej pomarańczy. 
Potrzebować będziemy również soku z 3 pomarańczy..
Do tej mieszanki dodajemy wytrawny trunek męża a mianowicie 100ml whisky!
Jeszcze pół łyżeczki sodu i mikstura gotowa! Naprawdę delikatnie  mieszamy, bo inaczej rezultat będzie jak powyżej :/ Przedsylwestrowy wybuch!
Wlewamy do naszej greckiej masy i dokładnie miksujemy. 
W osobnej misce łączymy 750g mąki, 3 łyżeczki proszku do pieczenia i 1 łyżeczkę cukru waniliowego.
Dodajemy do masy i mieszamy. Lekko nie będzie, bo gęste to ciasto jak diabli, ale na szczęście pod sam koniec wrzucamy ubitą na sztywno, pianę z 4 białek. 
W tym roku to ja zabawie się w dobrodzieja :)
Wrzuciłam do środka szczęśliwy grosik! Najwięcej pomyślności w przyszłym roku będzie miał ten, kto trafi zębem na ukrytą monetę!
Ciasto umieszczamy w tortownicy, pieczemy w temperaturze 180 stopni przez ok 60 minut. 
Efekt?
 Wystrzałowy !!! I ja mam to wnieść na Stare Wierchy:/ 
Udanej zabawy sylwestrowej i dobrego 2014 roku!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz